Viharosnak mondható a 2023-as év a gyógyszerészetben
Az új év elején mérleget vonunk az előző évből, melynek elmúltával sok területen még nem zárultak le a folyamatok, nem hagyhatjuk magunk mögött a problémákat...
Az online gyógyszerforgalmazás addigi formájának megszüntetése nem volt meglepetés a tavalyi év elején, de nagyon rosszul érintette az interneten rendszeresen recept nélküli készítményeket vásárlókat. Az újabb és főbb célok:
- országosan egységesek legyenek a házhoz szállítás feltételei,
- biztosítva legyen a gyógyszertárral nem rendelkező települések gyógyszerellátása,
- az egyedi import gyógyszerek lakóhely közeli elérhetősége,
- a gyógyszerek gyógyszertári felügyelete a végfelhasználóig garantált legyen.
A Gazdaságfejlesztési Minisztériumban döntöttek arról, hogy a gyógyszertárral nem rendelkező kistelepüléseken élők gyógyszerellátásának javításáért, a helyi önkormányzatokkal együttműködve, 2023. októbertől február végéig egy pilot program indulhat B-A-Z megyében, 12 kistelepüléssel (döntő többségében a lakosságszám 1000 fő alatti) és a hozzájuk közeli gyógyszertárakkal. A pilot program a kistelepüléseken élők egyszerűbb gyógyszerhez jutását, a kistérségekben működő kisebb gyógyszertárak, vagy fiókgyógyszertárak forgalmának emelését, és gyógyszerekkel történő jobb ellátását segíti elő. A programba regisztrált betegek egyedi azonosítót kapnak, amelyhez az e-receptet felíró háziorvos, a legközelebbi gyógyszertár és a falugondnokok lesz hozzákapcsolva. Az e-receptre felírt gyógyszer beszerzése zárt és ellenőrzött rendszeren keresztül, gyógyszer-nagykereskedő cégtől történik. Ha megérkezett a gyógyszer, a program értesíti a beteget erről, aki vagy személyesen, vagy a falugondokon keresztül tud hozzájutni a gyógyszeréhez, házhoz szállítással. Az eredmények tükrében lehet majd folytatni a programot.
Az Országos Vérellátó Szolgálattal a patikanaphoz kapcsolódóan együttműködési megállapodást írt alá a Kamara, így a patikanapi program része volt a véradás promóciója. A megállapodás szerint a Kamara segíti azoknak az ismereteknek az átadását, amelyek a véradásra való alkalmassághoz kapcsolódóan a gyógyszerhasználatra vonatkoznak. A napi szintű közvetlen kapcsolattartó a Kamara részéről egy 100-szoros véradó gyógyszerész, dr. Csaba Miklós.
Megtörtént a magisztrális díjak rendezése, a háromszoros áremelés. Ezzel egy húsz éve húzódó probléma oldódott meg. Vannak azonban még folyamatban levő ügyek: ilyen az NNGYK módszertani levele a bevizsgálási kötelezettség megszűnésének minőségbiztosítási feltételeiről. 2023 őszétől ugyancsak megvalósult az alapanyagok évenként kétszeri árbefogadása, a pozitív listán lévő alapanyagok folyamatos beszerezhetősége azonban még nem.
A stratégiai gyógyszerlistáról szóló rendeletet véleményezésre bocsátotta a BM. A melléklet tartalmazza majd a magyarországi betegellátás biztonságos fenntartásához szükséges stratégiai gyógyszerhatóanyagok körét, melyből a nagykereskedőknek készlettel kell rendelkezniük. A rendelet tervezete ezen a linken található. Az észrevételeket 2023. december 30-ig lehetett megküldeni. Az elfogadandó jogszabály a megjelenést követő 90. napon lép majd életbe.
A kis értékű gyógyszerek egyszeri, egyszerűsített áremeléséről az elvi döntés megszületett. Több mint másfél évtizedes lemaradást sikerül kiegyenlíteni a már forgalomban lévő gyógyszerkészítmények árának rendezésével.
Az NNGYK megalakulásával az OGYÉI irányítása továbbra is az országos tiszti főgyógyszerész vezetése alatt működik, és megmaradtak egyben az OGYÉI kompetenciái is.
A gyógyszertári ügyelet rendezését – Pintér Sándor belügyminiszter jóváhagyásával – Müller Cecília, az országos tiszti főorvos vállalta. Az alapellátási orvosi ügyeletek átszervezése indokolja a gyógyszertári ügyeleti rendszer átalakítását is. A cél, hogy jó megoldás szülessen. Már megkezdődött a készenlétek kivezetése és az ügyeleti kijelölések OGYÉI-NNGYK általi felülvizsgálata.
A gyógyszerbiztonsági validálás új irányelv-tervezete az orvosszakmai szervezetekkel való egyeztetés fázisában van. Az irányelv-tervezetnek részét képezi a vis maior expediálás koncepciója. Ennek gondozását is vállalta az országos tiszti főorvos.
Elindult a SZEBB-program, amit az MGYT-vel és a Semmelweis Egyetemmel közösen készített elő a Kamara. Ez a szükséges, eredményes és biztonságos gyógyszeralkalmazás gyógyszerészi módszertanát tartalmazza. A módszertant valamennyi kamarai tag megkapta, a lakossági tájékoztató program 70 tesztgyógyszertárban indult el.
A kedélyeket a szakmán belül a gyógyszerészek nyitvatartási idő alatti patikai jelenlétéről – ezen belül a fiókgyógyszertárak gyógyszerész jelenléte nélküli működéséről – és a kórházi gyógyszerellátás kiszervezéséről folytatott vita borzolta leginkább. Az előbbi esetben az MGYK, MGYT, MAGYOSZ, a szakmai kollégium és a négy gyógyszerésztudományi kar egységes véleményt képviselt: gyógyszerész nélkül nem lehet nyitva sem közforgalmú, sem fiókgyógyszertár! Ezt az álláspontot 4147 gyógyszerész erősítette meg egyetértő nyilatkozatával. Az utóbbi esetben is egységes az álláspont. A Kamara elnöksége és a TEÉ, az MGYT és a Kórházszövetség, az MGYK és az MGYT kórházi gyógyszerészi szervezetei, valamint a szakmai kollégium nem ért egyet a kórházi gyógyszerellátás projekttársaságnak történő kiszervezésével, a vényforgalmas részlegek franchise-szerű átalakításával, magánvállalkozásként való működtetésével.
Az étrend-kiegészítők patikai forgalmazásával kapcsolatban megjelent törvénymódosítás felhatalmazta az egészségügyért és az agrárügyekért felelős minisztert olyan rendelet megalkotására, amely az étrend-kiegészítők egy körének forgalmazási lehetőségét gyógyszertárakra és speciális üzletekre korlátozza. A tárgyalások elkezdődtek és jelenleg tárcaközi egyeztetések folynak. A nutrivigilancia.hu oldal létrehozásával hazánk is csatlakozott ahhoz a néhány európai országhoz, ahol az étrend-kiegészítők mellékhatásait szisztematikusan gyűjtik és elemzik.
A parlament december végén a 2023./XCI. salátatörvényben jóváhagyta, hogy a gyógyszerészek az eddigi egy év helyett három évre visszamenőleg betekinthetnek a NEAK adatbázisba, a betegek gyógyszerelésével kapcsolatos adataiba. Továbbra sem vonatkozik a betekintési jog egyes érzékeny betegségcsoportok gyógyszereire.
A támogatott gyógyászati segédeszközök árképzésével kapcsolatban is történt módosítás a fenti törvényben. A Gyftv-ben szereplő, jelenlegi rendelkezés alapján a miniszteri rendeletben foglalt eszközcsoportokba tartozó termékek legfeljebb 5%-kal magasabb áron értékesíthetők. Ezután a miniszteri rendeletben foglalt eszközcsoportok esetében a közfinanszírozás alapjául elfogadott árnál legfeljebb a miniszter rendeletében meghatározott mértékkel magasabb áron értékesíthető az adott eszköz. Ez ugyan előrelépés, de a forgalmazók számára még nem jelenti a garanciát a megfelelő mértékű árrésképzés lehetőségére.
Úgyszintén ebben a törvényben hagyta jóvá a parlament azt a javaslatot, amely szerint a szakmai kamarák feletti törvényességi felügyeletet gyakorló miniszter 2024. január 1-től ellenőrizheti a kamarai választások jogszerűségét.
A gyógyszerek helyettesíthetőségéről – szintén a salátatörvény rendelkezése alapján – nem csak gyógyszerész, hanem a gyógyszert kiadó személy is tájékoztathatja a beteget, illetve a beteg egyetértése esetén ki is adhatja a helyettesítő gyógyszert. A későbbiekben egy miniszteri rendeletben szabályozzák ennek a feltételeit, hogy a betegbiztonság ne sérüljön.
mgyk.hu
hgysz.hu
2023./ XCI. törvény 39 § b; 2023./ XCI. törvény 8 §; 2023./ XCI. törvény 44 §, e,f; 2023./ XCI. törvény 34 §
MTI