A gyógyszerészi kompetencia bővítését célzó program indult Németországban
Hazánkban is kiemelten kezeli a szakma a patikában dolgozó gyógyszerészek kompetenciáinak bővítését. Ebben a cikkben egy németországi példát ismertetünk, mely minta lehet bárhol, ahol az orvoshiány miatt az egészségügy túlterhelt.
Mi a program lényege?
A program tavaly nyáron indult, a résztvevő patikák pedig támogatásban részesülnek, ha az eladótértől elkülönített helységben konzultálnak a beteggel. Itt lehetőségük van a betegeknek arra, hogy panaszaikat megoszthassák a gyógyszerésszel, és a szokásosnál átfogóbb tájékoztatást kapjanak gyógyszereikről, azok esetleges mellékhatásairól.
Az adminisztratív feladatok digitalizálása (digitális eszközök és mesterséges intelligencia alkalmazásával), az alapja annak, hogy a gyógyszerészek több időt és figyelmet tudnak szentelni a betegekkel való kapcsolatra. A programban résztvevő patikák (17 gyógyszertár) egyben a személyes kapcsolatok mélyítésére törekednek, míg a pandémia alatt gyakoribb volt, hogy a digitalizációt a betegforgalom online térbe való átterelésére alkalmazták inkább. A szolgáltatást a program indulása óta kb. a betegek 50 %-a vette igénybe. Minél több gyógyszert szed a beteg (la. öt), annál nagyobb rá az igény.
Mi lehet a szerepe jövőben a gyógyszertáraknak?
Másrészt felmerült egy olyan lehetőség is, hogy a patikák információs központként működjenek. Ide valamennyi betegadat összefut, van olyan szakember (gyógyszerész), aki tudja, hogy hányféle készítményt szed egy beteg, hiszen sokszor a receptet kiíró orvosok nem egyeztetnek egymással. Ehhez azonban elkerülhetetlen a digitalizáció fejlődése.
Egyben a program arra is próbálkozás, hogy az orvosokat tehermentesítse, mivel a felelősség és a feladatok megosztása a beteg érdekét szolgálják, az együttműködés révén a hibázás lehetősége is csökken. Csökkenhet az egymás hatását kioltó gyógyszerek mennyisége, és javulhat a betegek gyógyszerszedési fegyelme is. Sokszor feledékenység vagy készlethiány miatt nem kerül sor a gyógyszer kiváltására, mert a betegek nem mennek vissza a megrendelt gyógyszerért. Ilyenkor online emlékeztető alkalmazása javíthat ezen.
Mi szükséges ahhoz, hogy a gyógyszertárak információs központként működjenek?
A program sikeréhez, és az egész országban való elterjedéséhez szükséges a digitalizáció (e-recept, e-beutaló, elektromos betegfájl országos bevezetése) és az orvosok hajlandósága. E mellett a különböző intézményi területek (orvosi rendelő, patika, kórház, stb.) összefésülése is elengedhetetlen, az adatvédelmi szabályok viszont lassíthatják a folyamatot.
A témáról, a patikában alkalmazható digitalizáció lehetőségeiről, hatékonyságáról Valentin Schlieper német közforgalmú gyógyszerész ír tudományos dolgozatot a Semmelweis Egyetemen.
semmelweis.hu